BITTERBALLEN!

Idag har jag stått och lagat holländsk mat. Quintens bästa kompis Sanders favoritmat för att vara exakt. Sander försökte tvinga i mig dom i Holland men min sexistiska humor gjorde såklart att jag inte kunde sluta skratta åt namnet. Men nu tänkte jag att jag måste prova att göra dom själv och smaka dom. Och måste säga att det faktiskt var helt okej. Tänkte skriva upp receptet här om ni skulle vilja prova på att äta dom själva.
 
 
 
 
 
 
 
Bitterballen Recept :
 
100 gram smör
     150 gram mjöl
     700 ml köttbuljong
     30 gram färsk lök, hackad
     1 msk färsk persilja, hackad
     400 gram kokt kött, strimlad ( använde mig av pulled pork )
     Salt
     peppar
     Muskotnöt

För paneringen :

     50 gram mjöl
     2 ägg, vispade i ett glas
     50 gram ströbröd

Smält smöret i en stekpanna eller kastrull. När det smält, tillsätt mjöl lite i taget och rör om till en tjock pasta. Rör sakta i lager, och se till att mjölet absorberar vätskan. Sjud ett par minuter på låg värme medan du rör ner lök, persilja och strimlad kött. Blandningen ska tjockna och bli till en tung, tjock sås.

Häll blandningen i en låg behållare, omslag och kylskåp i flera timmar, eller tills såsen har stelnat.

Ta en rågad matsked av den kalla, tjocka såsen och rulla snabbt såsen till en liten boll. Rulla försiktigt bollen i mjöl, sedan ägg och sist ströbröd. Kontrollera att ägget täcker hela ytan av bitterballen. När du är klar, lägg in den i kylskåpet medan oljan i fritösen värms upp till 190C. fritera fyra bitterballen i taget, tills färgen är guldbrun.

Servera på en tallrik med senap du väljer vilken! MUMS!
 
Nu ska jag ut på en promenad! Vi hörs sen!
1 Linda:

skriven

va gott

Kommentera här: