Lexie´s Förlossning

Min dotter föddes 13 Maj 2012. 
Lexie föddes 1 vecka innan beräknad ankomst.
Det var min man som var med på förlossningen och det var även han som klippte navelsträngen när det var dags.
 
Gick Vattnet? Dags att föda?
Det hela startade klockan 04:00 på natten den 13 Maj. Jag låg bredvid min sambo och sov.
Jag minns att jag låg bakom honom i en "skedande" position med armen runt om honom när jag vaknade och kände mig kissnödig. Dom flesta som har varit gravida känner nog igen det där med att man är kissnödig var 5:e minut känns det som. Jag sprang givetvis genast till toaletten och kissade sen gick jag tillbaka och la mig. Jag kände efter ca 1 minut att hela sängen var blöt och utbrast för mig själv "men attans jag var ju just och kissade " , och tänkte precis väcka min sambo för att byta sängkläder när jag insåg att det var förmodligen inte kiss utan något annat. Jag hade aldrig varit gravid och jag visste inte om det var så att vattnet bara rann ur och hade väl på något sätt tänkt att det förmodligen skulle göra ont när fosterblåsan gick sönder.
 
Bekräftelse och samtal med vännina!
Förvirrad så hörde jag av mig till en bekant på facebook och frågade vad det kunde vara. Jag hade inte alls ont vid det tillfället. Hon sa åt mig att ringa till förlossningen, vilket jag gjorde. Väskan var packad sen veckor tillbaka så jag var ju redo för färden. Barnmorskan jag pratade med i telefonen frågade mig vad som hade hänt och jag svarade att jag tror vattnet har gått, hon frågade mig om jag har ont. Jag svarade att jag inte hade det. Hon sa att eftersom jag inte har ont så kan jag ta det lugnt och äta frukost och så vidare. Jag visste att min kompis skulle kunna hjälpa mig att skjutsa mig klockan 08:00 så jag tänkte att jag väntar på det. Jag hade ju inte ont alls så då behövde jag ju inte en ambulans. Klockan tickade och vid 7 tiden började jag få väldigt ont. Jag stod avklädd på alla fyra i sängen för att slappna av magen för det var den ända ställningen som faktiskt hjälpte just då.
 
Det gör ont!
Runt klockan 07:30 började smärtan bli mer intensiv och jag sprang in i duschen och började duscha varmt vatten på magen och emot underlivet. Sen började jag försiktigt att massera underlivet för jag kände att jag höll på att spricka. Det var då jag kände något väldigt obehagligt. Jag ropade på min sambo och sa "känn här". Det var då vi båda insåg att vi skulle bli föräldrar för första gången och att det var huvudet på våran lilla flicka som stack ut där. Min kompis kom in genom dörren till badrummet , tittade på mig och sa " är du redo att sätta på dig kläder och åka till förlossningen Jessica?" Men vid det tillfället var det redan försent. Hon konstaterade snabbt att jag inte kunde få mig på kläderna eller åka med henne i bilen. Så hon ringde snabbt till ambulansen som genast skulle komma och hämta mig. Men med min vanliga tur så körde ambulansen givetvis fel och hittade inte vart jag bodde , vilket drog ut på tiden och jag började bli tokig. När dom till slut kom fram var klockan ungeför 08:30 och vi åkte direkt upp till Vrinnevi sjukhuset.
 
Sjukhus och förlossning!
Väl framme så började dom göra CTG testet för att se att båda mitt och barnets hjärta dunkade stabilt. Det tog över 20 minuter och det var dom värsta minuterna i mitt liv. Klockan 09:05 var vi äntligen inne i förlossnings salen där dom konstaterade att jag var 10 centimeter öppen och att det var dags och krysta. Klockan 09:20 föddes våran lilla flicka Lexie. Hon vägde 3885 gram var 51 cm lång och hade en omkrets på 34 cm runt huvudet. Från att vattnet gick så tog det alltså ca 5 timmar och 20 minuter. Men själva förlossningen tog 15 minuter. 
 
 
1 Anonym:

skriven

Så kul att läsa förlossningsberättelser 😍

Svar: Ja det gav massor av nostalgi att skriva dom med <3 :D
Jessica

Kommentera här: