Operation - Oro?!?

Oro inför operation? :

Finns det någon mer än jag som oroat /oroar sig inför sin operation? Jag sitter nu och förbereder min packlista. Äntligen ska jag eventuellt få bli av med dom fruktansvärda nervsmärtorna som krampar i hela mitt vänstra ben. Klockan 05:30 kommer taxin och hämtar mig. Jag ska till Linköping så behöver åka i cirka 50 minuter innan jag är framme på sjukhuset. Är så glad som har min fästman som stöd och som har följt med mig hela resan. Dom säger att operationen i stort sett är riskfri, men vågar man lita på det? Jag har hört ifrån några av er läsare att ni har fått komplikationer efter operationen och därför känns det oroväckande. 

Hur går operationen till? :

Så som jag har förstått det så kommer dom först snitta ett snitt i ryggen och skapa en liten väg till ryggraden. Där kommer sedan en benbit att tas bort så att man kan komma åt den nervroten som är i kläm. Sen används ett verktyg liknande en krok att flytta nerverna åt sidan så att man kommer åt den delen av disken som buktar ut. Ni som gjort operationen får gärna rätta mig om jag har fel.

Förberedelser inför min ryggoperation:

Jag sov på dagen idag och vaknade 21 på kvällen. Tänkte det var lättast att vända dygnet så att jag orkar upp innan klockan 05:30. Innan sjuktaxin har kommit hit ska jag packa min väska med kläder, linser och medeciner. Man får nämligen inte ha linser på sig vid operationen. Jag använder inte nagelack så jag slapp göra rent naglarna ifrån det. Sen kommer jag att få tvätta mig själv grundligt med descutan svampar. Jag köpte 8 stycken svampar så att jag blir extra ren. Kommer nog att få be min älskling att hjälpa mig då det är svårt att tvätta ryggen grundligt själv. Speciellt nu när jag varken kan böja mig själv eller se min rygg utan hjälp av spegel. Min sambo står just nu och lagar hamburgare till mig så jag får i mig något. Stod att man inte skulle äta efter 24 men tänker att 10 minuter spelar nog ingen roll bara jag fastar efter det.

Narkos:

Har någon av er haft narkos förut? Jag har haft det en gång så nu litar jag på att mina doktorer och sköterskor tar hand om mig medans jag sover. Den ända operationen jag gjort tidigare är en borttagning av halsmandlar. Så detta är min första större ingrepp. Dom sa att jag kan ha ont i ryggen i såret efter operationen. Men att bensmärtan försvinner efter. Så med förhoppning kan jag äntligen ta ett välförtjänt bad efter nu 10 månader av smärta.

Medecinering :

Jag förstår givetvis att jag blir satt på smärtstillande även efter operationen. Men känns som ett steg i rätt riktning att snart bli av med dom. Morfinen gör en så himla utmattad, Till och med utmattad när man ligger i sängen och vilar. Man blir liksom aldrig pigg på något sätt. Och Gapabentinen och Lyrican har varit fruktansvärda. Gabapentinen var bättre än Lyrican för min del. Båda gav illamående men Lyrican fick jag nästa spykänslor av. 

Ni fina läsare får gärna dela med er utav era egna erfarenheter gällande ryggoperationen och medecineringen. Ska bli jätteintressant att läsa. Kram på er <3

1 Anonym:

skriven

Håller tummarna för dig 💕

Svar: Operationen gick bra och det kommer en uppdatering när jag piggnat till <3
Jessica

Kommentera här: