Barn med autism

Idag var vi och träffade Nova och hennes familjehem föräldrar. Vi var ute och åt tillsammans. Första gången jag testade Brooklyn Bar, men för en som inte äter kött så fanns bara för rätten till mig (vitlöksbröd med aioli) tycker dom borde haft lite mer alternativ. Det fanns typ fish & chips men jag är mer än kyckling människa. Dessutom ska fisk inte vara med pommes utan med potatis. Och priserna var hutlösa. 169 kronor för en hamburgare. 

Novas familjehemspappa har även berättat för mig att även han misstänker att Nova har en form av autism vilket gör att jag som förälder måste sätta mig in i rollen hur det är att vara mamma till ett barn med funktionsnedsättning. Enligt dagis så är Nova hyperaktiv. Efter sovstunden kan man inte ta ut Nova med dom andra barnen för det blir för mycket för henne utan man får hantera henne individuellt. På dagis har även familjehems föräldrarna märkt att när dom ska hämta henne så kan man finna henne ensam sittandes i ett rum gungandes fram och tillbaka med överkroppen helt inne i sin egen värld och man får ingen ordentlig kontakt. Förövrigt har jag haft en helt underbar dag.

Kommentera här: